Podatki i opłaty lokalne: COVID-19

W dniu 28 marca 2020 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa będzie przedmiotem posiedzenia Senatu w dniu 30 marca 2020 r.

Rozwiązania dotyczące podatków i opat lokalnych:

• Wprowadzenie przepisu umożliwiającego radom gminy zwolnienie za część 2020 roku z podatku od nieruchomości wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.
  • Wprowadzenie przepisu umożliwiającego radom gminy przedłużenie, w drodze uchwały, terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. – nie dłużej niż do 30 września tego roku.
  • Możliwość określania przez Ministra Finansów, w drodze rozporządzenia, innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu określonych sprawozdań lub informacji.
  • Uregulowanie wpływu stanu zagrożenia epidemicznego lub epidemii na bieg terminów procesowych i materialnoprawnych (w szczególności wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenie rozpoczętego biegu terminów procesowych).
  • Możliwość wstrzymania administracyjnych postępowań egzekucyjnych w drodze rozporządzenia Rady Ministrów.