Jednolite formularze czy zwrot podatku akcyzowego?

Która ze zmian zostanie uchwalona? Na rozpoczynające się w dniu dzisiejszym posiedzenie Sejmu RP (trwające do 9 listopada) powraca kwestia jednolitych dla wszystkich gmin formularzy do podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego oraz projekt zmian do ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

Bieżąca informacja o stanie prac nad zmianami dostępna tutaj: www.facebook.com/PodatkowyReferat/

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym zakłada wprowadzenie zmian do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym i ustawy o podatku leśnym. Minister Finansów będzie zobowiązany, w drodze rozporządzenia, do określenia wzorów formularzy (deklaracji w sprawie podatku od nieruchomości, deklaracji w sprawie podatku rolnego, deklaracji w sprawie podatku leśnego, informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, informacji o gruntach, informacji o lasach) wraz z załącznikami. Jednolite wzory formularzy mają uwzględniać możliwość wprowadzania przez rady gmin zwolnień od podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego. Formularze będą nosić symbole IR-1, ZIR-1, DR-1, ZDR-1, IN-1, ZIN-1, DN-1, ZDN-1, IL-1, ZIL-1, DL-1, ZDL-1, co wynika z projektów rozporządzeń dostępnych  tutaj http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2862

Projekt ustawy o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej zakłada zwiększenie limit zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych (z 86 do 100 litrów) oraz proponuje nowe rozwiązanie - wprowadzenie limitu zużycia oleju napędowego w odniesieniu do 1 dużej jednostki przeliczeniowej (DJP) bydła, w przypadku prowadzenia przez producenta rolnego chowu lub hodowli bydła, do którego przysługuje zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji. Limit ustalany będzie jako kwota stanowiąca iloczyn stawki zwrotu podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego oraz liczby 30, stanowiącej zużycie oleju napędowego do prac związanych z chowem lub hodowlą bydła oraz średniej rocznej liczby DJP bydła będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o zwrot podatku akcyzowego. Średnia roczna liczba DJP bydła będzie określana na podstawie wystawionego przez kierownika powiatowego biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dokumentu zawierającego informację o liczbie DJP bydła na koniec każdego miesiąca w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o zwrot podatku. Projekt dostępny tutaj http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2914

Publikacje w Dzienniku Ustaw z 30 listopada 2018 r.:

▶️ poz. 2244 USTAWA z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym,
▶️ poz. 2247 USTAWA z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.