Hipoteka wyłącznie na podstawie doręczonej decyzji obojgu małżonkom

Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim w postanowieniu z 23 kwietnia 2018 r. sygn. akt II Ca 20/18 wskazał, że ustanowienie hipoteki przymusowej na nieruchomości stanowiącej ustawową współwłasność małżeńską jest dopuszczalne jedynie w sytuacji spełnienia określonego w art. 35 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej warunku doręczenia decyzji i to obu współwłaścicielom nieruchomości. Ustanowienie hipoteki przymusowej jest obciążeniem i istotną ingerencją w sferę interesów majątkowych wszystkich współwłaścicieli tej nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie decyzja w sprawie ustalenia wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego za lata 2015 – 2017r. stanowiąca podstawę żądania wpisu hipoteki przymusowej na nieruchomości stanowiącej ustawową współwłasność małżeńską, została wydana w stosunku do obojga małżonków, a została doręczona jedynie jednemu z małżonków.

Sąd wskazał, że doręczenie decyzji w sprawie ustalenia wymiaru łącznego zobowiązania pieniężnego jednemu z małżonków skutkowało powstaniem solidarnego obowiązku podatkowego w stosunku do obojga współwłaścicieli przedmiotów opodatkowania. Jednakże samo stwierdzenie powstania solidarnego zobowiązania podatkowego nie jest wystarczające dla ustanowienia hipoteki przymusowej określonej w art. 34 ustawy Ordynacja podatkowa.

Warunki powstania hipoteki przymusowej określa art. 35 Ordynacji podatkowej, który w szczególności w § 2 pkt 1 tego przepisu stanowi, że podstawą wpisu hipoteki przymusowej jest doręczona decyzja ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego.

Aktualnie w orzecznictwie przyjmuje się, że decyzja ustalająca wysokość zobowiązania może być podstawą wpisu hipoteki przymusowej na nieruchomości wchodzącej w skład majątku wspólnego dłużnika i jego małżonka tylko wtedy, gdy została doręczona obojgu małżonkom (por. uchwala składu 7 Sędziów Sądu Najwyższego z 10.10.2014 r. III CZP 28/14. postanowienia Sądu Najwyższego, z 19.05.2016 r. IV CSK 544/15, z 16.09.2016 r. IV CSK 781/15).

Przepis art. 35 § 2 Ordynacji podatkowej jednoznacznie stanowi, że podstawą wpisu hipoteki przymusowej jest tylko doręczona decyzja, nie przewiduje zaś ustanowienia hipoteki na podstawie niedoręczonej decyzji. Przepis ten nie określa podmiotu, któremu należy doręczyć decyzję, a wymaga jedynie, aby postawą wpisania hipoteki przymusowej była decyzja doręczona.