Co znaczy „kontrola” w zakresie przestrzegania deklaracji o wysokości opłaty?

Pismo wskazujące przeprowadzone kontrole w punkcie gromadzenia odpadów oraz dołączona dokumentacja fotograficzna nie stanowią podstaw faktycznych i tym samym prawnych do wydania decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Wyrok WSA w Olsztynie z 14 lutego 2018 r. I SA/Ol 909/17).

Kontroli w świetle przepisów ustawy Ordynacja podatkowa nie stanowią materiały uzyskane w sposób nieformalny, bez przeprowadzenia postępowania dowodowego według reguł określonych w Ordynacji podatkowej, postępowanie kontrolne i administracyjne prowadzone zaocznie bez wiedzy i udziału właściciela nieruchomości. Dyskwalifikuje również brak protokołu kontroli czy brak zapewnienia właścicielowi nieruchomości czynnego udziału w oględzinach.

Pełne odesłanie w art. 6q ust.1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oznacza, że w tym postępowaniu mają zastosowanie przepisy, które regulują poszczególne etapy postępowania administracyjnego.

W postępowaniu podatkowym zasadniczym dowodem pochodzącym z kontroli podatkowej jest protokół (art. 290 ustawy Ordynacja podatkowa).

Protokół z kontroli powinien zawierać trzy kategorie elementów. Pierwszą z nich tworzą elementy dotyczące zakresu podmiotowego i przedmiotowego kontroli, które powinny znajdować się także w zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej oraz w imiennym upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli. Będzie to wskazanie kontrolowanego, osób kontrolujących, określenie przedmiotu i zakresu kontroli, określenie miejsca i czasu przeprowadzenia kontroli.

W skład drugiej grupy wchodzą elementy dotyczące materiału dowodowego zgromadzonego w trakcie kontroli (opis dokonanych ustaleń faktycznych, dokumentacja dotycząca przeprowadzonych dowodów, ocena prawna sprawy będącej przedmiotem kontroli). Ustalenia faktyczne poczynione w ramach kontroli powinny znaleźć odzwierciedlenie także w odrębnych protokołach, adnotacjach czy notatkach służbowych z poszczególnych czynności, np. z przeprowadzonych oględzin, z opinii biegłego, przesłuchania świadków, złożonych wyjaśnień przez kontrolowanego lub jego pracowników oraz w opisie dokonanych ustaleń faktycznych, który jest częścią protokołu kontroli.

Dokumentacja dotycząca przeprowadzonych dowodów, która powinna znaleźć się w protokole, to m.in. protokoły z czynności przeprowadzonych w trakcie kontroli. Stanowią one, na podstawie art. 290 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, załączniki do protokołu kontroli.

Ocena prawna sprawy będącej przedmiotem kontroli powinna zawierać wskazanie regulacji prawnych, których stosowanie, przez kontrolowanego, było przedmiotem kontroli, a także przedstawienie, czy kontrolowany wywiązywał się z obowiązków wynikających z tych regulacji prawnych.

Kontrola podatkowa zostaje zakończona w dniu doręczenia protokołu kontroli (art. 291 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

W przypadku ujawnienia przez kontrolę podatkową nieprawidłowości co do wywiązywania się przez kontrolowanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz niezłożenia przez podatnika deklaracji lub niedokonania przez niego korekty deklaracji w całości uwzględniającej ujawnione nieprawidłowości, organ podatkowy wszczyna postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, nie później niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli (art. 165b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa).